poniedziałek, 25 marca 2013

25 marca – dzień czytania Tolkiena

J. R. R. Tolkiena, autora Hobbita i Władcy Pierścieni znają wszyscy. Dzięki wielkim produkcjom filmowym autor ponownie stał się popularny i zdobył nowych wiernych czytelników. Ja książki Tolkiena kojarzę z moją mamą, która czytała nam je do poduszki, kiedy byliśmy z bratem mali. Pamiętam jak świetnie udawała Golluma i jak bardzo uwielbialiśmy fragment o bitwie na zagadki… 

Mimo, że jestem fanką Tolkiena nigdy nie spodziewałam się, że istnieje dzień czytania jego dzieł. Udało mi się do tego dotrzeć dopiero teraz. I ucieszyłam się! Nawet nie dlatego, że to Tolkien, ale dlatego, że brakuje mi książek w dzisiejszym świecie. Uważam, że powinno być więcej takich świąt i takich dni, które będą nas zachęcać do sięgnięcia po papierową lekturę. Dlatego jeżeli znajdziecie dziś chwilę, zajrzyjcie do Tolkiena, albo do jakiejkolwiek innej książki:)

A dla chętnych przypomnienie zagadek z Hobbita:

Korzeni nie widziało niczyje oko, 
A przecież to coś sięga bardzo wysoko, 
Od drzew wybujało wspanialej, 
Chociaż nie rośnie wcale. 


Nie ma skrzydeł, a trzepocze, 
Nie ma ust, a mamrocze, 
Nie ma nóg, a pląsa, 
Nie ma zębów, a kąsa. 


Nie można tego zobaczyć ani dotknąć palcami, 
Nie można wyczuć węchem ani usłyszeć uszami; 
Jest pod górami, jest nad gwiazdami, 
Pustej jaskini nie omija, 
Po nas zostanie, było przed nami, 
Życie gasi, a śmiech zabija. 


Nie oddycha, a żyje, 
Nie pragnie, a wciąż pije. 


Coś, przed czym w świecie nic nie uciecze, 
Co gnie żelazo, przegryza miecze, 
Pożera ptaki, zwierzęta, ziele, 
Najtwardszy kamień na mąkę miele, 
Królów nie szczędzi, rozwala mury, 
Poniża nawet najwyższe góry. 


W czerwonej stajni trzydzieści białych koni 
Kłapie, tupie, a czasem ze strachu dzwoni. 


Oko, co tkwiło w niebieskiej twarzy, ucieszyło się ogromnie, 
Gdy zobaczyło w zielonej twarzy drugie oko. 
"Ono jest zupełnie podobne do mnie, 
Tylko że błyszczy nisko, a ja wysoko". 


Pudełko bez zawiasów, klucza ani wieka, 
A przecież skarb złocisty w środku skryty czeka. (jajko) 


Beznogi leży na jednonogim, 
dwunogi siedzi na trójnogim, 
a czworonóg dostanie resztki. 

Pamiętacie odpowiedzi?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz